- حداقل روشنایی برای فاصله 1 متری بالای سقف کابین و کف چاهک، 50 لوکس باشد.
- غیر همسطح بودن کف چاهک اگر شرایط جان پناه چاهک رعایت شده باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
- وسیله خبر دهنده برای نجات اضطراری نصب شود تا در صورت گیر افتادن تکنسین، امکان نجات وجود داشته باشد.
- ارتفاع پریز و چراغ داخل چاهک باید از کف آن، حداقل 40 سانتیمتر باشد.
- بین ریلهای راهنمای کابین و ریل آسانسور، پلیت راهنمای وزنه تعادل آسانسور در چاهک نصب شود.
- بهترین محل نصب سیستم ارت (Earth) در کف چاهک است.
- جنس دیواره چاهک آسانسور باید از پلاستر ماسه و سیمان باشد.
- قطعات آسانسور و قسمتهای آهنی در چاهک باید ضد زنگ باشند و مرطوب نشوند.
- تمامی حفرهها و روزنههای چاهک آسانسور باید پوشیده شوند.
- استفاده از مواد اشتعال زا درون چاهک ممنوع میباشد.
- اگر عمق چاهک آسانسور 2.5 متر باشد، میتوان درب ورودی را در نظر گرفت.
- برای دسترسی راحتتر به ته چاهک، نردبان کار گذاشته شود.
- به هیچ وجه آب نباید به درون قسمت چاهک نفوذ کند.
- چاهک آسانسور باید کاملاً ضدآب باشد.
در این راستا، مراحل و اصول آرماتوربندی چاهک آسانسور به شرح زیر است:
- محل حفر چاهک باید با دقت و بر اساس نقشههای سازه و همکاری مهندسین طراح و سازه مشخص گردد.
- بر اساس نوع آرماتوربندی تا سطح نهایی معماری در کف چاهک، عمق چاه مشخص شود.
- ابعاد اسمی چاهک با توجه به ظرفیت باربری آسانسور، درب و ابعاد چاه به طور دقیق محاسبه گردد.
- نقشههای سازه و دیتیلهای اجرایی آرماتوربندی بر اساس نوع سازه و کاربری آسانسور به دقت بررسی شود.
- بتن سمت پایین و کناری چاهک آسانسور باید بهطور کامل کاوربندی شود.
- میلگردهای شبکه آسانسور باید با شبکه فونداسیون همپوشانی (Overlap) داشته باشند.
- آرماتوربندی چاهک باید به طور کامل به فونداسیون سازه گره بخورد.
- پس از بتنریزی چاهک، در گوشههای آن، جهت نصب شاسی، پلیتهای مخصوص کار گذاشته شوند.
- آرماتوربندی چاهک آسانسور باید به طور کامل و طبق اصول و قواعد باشد.
با رعایت این اصول، استحکام و مقاومت چاهک آسانسور افزایش پیدا خواهد کرد و عملیات نگهداری و تعمیر در این قسمت با کیفیت و امنیت بیشتری انجام خواهد شد.
- عمق چاهک بر اساس نیازهای ساختاری و فضای مورد نیاز برای نصب تجهیزات مختلف تعیین شود. عمق معمولاً بین 190 تا 200 سانتیمتر در نظر گرفته میشود.
- برای بتن ریزی چاهک آسانسور، 10 سانتیمتر بتن مگر (بدون میلگرد) و 30 سانتیمتر بتن آزه و آرماتوربندی در نظر گرفته شود.
- آرماتوربندی چاهک باید به طور کامل و طبق استانداردهای مربوطه انجام شود تا استحکام و مقاومت بهینه حاصل گردد.
- عمق بتن ریزی پس از عملیات باید به 160 سانتیمتر کاهش یابد که همان ارتفاع کف چاهک آسانسور تا سطح اولین توقف کابین میباشد.
- نظارت دقیق بر فرایند بتن ریزی از جمله اهمیتهای اصلی است. اطمینان حاصل شود که بتن به درستی و با تراکم مناسب ریخته شده و هوا حبس نشده باشد.
- بر اساس نقشهها و استانداردهای مربوط به بتن ریزی چاهک، اقدام به عمل آورید تا تطابق کامل با الزامات فنی حاکم بر این مرحله صورت پذیرد.
- اطمینان حاصل شود که عمق چاهک به حدی باشد که فضای مناسبی برای نصب و نگهداری تجهیزات و اجزاء آسانسور ایجاد شود.